I dagsläget har du säkert märkt att spelsajterna blivit mer interaktiva än någonsin, något som blivit en naturlig del av utvecklingen gällande nätcasinon. Numera kan du se olika mätare som berättar för dig hur bra det går med ditt spelande, hur nära du är nästa belöning och så vidare. Allt detta är något som kallas för gamification och på svenska kallas det för spelifiering. Spelifiering innebär att nätcasinon utnyttjar olika element från tv-spelsvärlden som avatarer, badges eller märken, virtuella valutor som kan växlas in till riktiga belöningar som free spins eller pengar, olika nivåer som avancerar dig till nästa steg, och så vidare. Kort och gott innebär det att allt du känner igen från datorspel och tv-spel sakta men säkert dyker upp på casinosajter. Casinon gör detta för att locka till sig en yngre publik som vuxit upp med tv-spel och som kanske är intresserade av spel för pengar, men som inte har lockats till det på grund av att de inte känner någon samhörighet med klassiska casinosajter. Allt detta ändras tack vare gamification eftersom spelarna nu kan se likheter med något de är vana vid, alltså datorspelsvärlden som de spenderat så mycket tid i. Spelifiering är ett naturligt steg för att locka till sig fler kunder, framförallt kunder som kanske inte hade nappat annars. Det är ett genialiskt drag egentligen med tanke på hur många spelare som faktiskt finns i detta kundsegment. I denna artikel kommer vi berätta närmare om gamification och hur det uttrycker sig på nätcasinon, hur du känner igen det och vad det har för fördelar.

Fördelar med gamification

Det finns fler fördelar med gamification än att enbart locka till sig specifika kunder. Många casinon utnyttjar tekniken för att skapa olika bonuslägen som exempelvis Wheel of Rizk hos Rizk Casino, eller små söta figurer som dyker upp då och då hos Cashmio. Du kan även få ett mer interaktivt casino med hjälp av tekniken då det skapar fler element utanför själva spelen. Det ger även spelare möjlighet att fördjupa sig mer på sajten tack vare att de kan skapa en egen avatar, diskutera med andra spelare, se hur det går tack vare xp-mätare som mäter hur långt kvar det är till nästa nivå, och så vidare. Gamification eller spelifiering har som syfte att göra en sajt mer interaktiv utan att blanda in mänskliga element som live casino. Ett naturligt steg mot virtual reality teknologin är dagens spelifiering, något som syns tydligt på flera casinosajter. Vissa spelsajter erbjuder även minispel som kan ge dig belöningar som du sedan kan byta in mot riktiga pengar. Dessa kallas för badges och de är ickemonetära belöningar. Genom att byta in dessa mot belöningar kan du få mer pengar att spela för i de olika casinospelen vilket gör hela upplevelsen mer spännande. Det passar även bra för spelare som vill utöka sin budget på ett bra sätt utan att behöva skjuta in egna pengar hela tiden. Många casinon belönar även spelare i takt med att de spelar och det är här som alla listor och ligor kommer in i bilden. Genom att se din framfart på sajten kan du sedan jämföra dig mot andra spelare.

Snabba fakta om gamification

  • Gamification är ett engelskt ord som betyder spelifiering
  • Spelifiering på online casinon innebär att de tar element från tv-spelsvärlden och implementerar det i sin verksamhet
  • Det kan ta olika uttryck, men exempelvis innebär det olika figurer, xp-mätare, listor och ligor, badges eller märken, spel utanför casinospelen, avatarer och så vidare.

Fördelar med gamification

  • Spelupplevelsen blir mer interaktiv och spännande
  • Du kan öka din spelbudget genom att byta in märken för riktiga pengar eller bonusar
  • Du känner en ökad samhörighet med spelsajten om du är van vid spelifiering från tv-spel

Sammanfattning

Gamification är ett utmärkt sätt för nätcasinon att marknadsföra sig till en yngre publik och en konstant växande skara av unga vuxna som har vuxit upp med tv-spel. Att använda spelifiering är smart eftersom kundvolymen växer i takt med att nätcasinon börjar använda sig av teknologin. Det kräver inte heller avancerade åtgärder eftersom tekniken redan finns tillgänglig, det enda som behövs är att återskapa element från spelifiering. Om du är intresserad av gamification kan du söka fram begreppet med en sökmotor för att få mer detaljerad information om allt vad det innebär. Du kan även besöka nätcasinon som Duelz, Ikibu eller Casino Heroes för att se hur det kan fungera när du spelar. Många casinosajter har även inriktat sig på exempelvis rollspel där spelare kan använda olika element som mana och hälsodrycker, trolldom och magi. Spelifiering används för att bryta ett mönster av generiska spelsajter som ser likadana ut i mångt och mycket. Det är ett sätt att öka interaktivitet bland spelarna och erbjuda ett unikt innehåll. Bara för några år sedan kunde skillnaderna bland spelsajterna vara väldigt små, men i dagsläget kan en spelsajt se ut som ett eget äventyr. I mångt och mycket är det mer som ett äventyr idag, även det är något som är taget från tv-spelsvärlden. Det dröjer nog inte länge innan virtual reality blir nästa steg i spelifieringen och vi väntar med spänning för att se hur det kommer att se ut i praktiken. Tänk dig att interagera i virtuella världar med andra spelare och snurra på hjulen med dina egna händer. Framtiden ser verkligen ljus ut!